torstai 5. huhtikuuta 2018

Haaveissa parvekepuutarha

// Tässä bogipostauksessa yhteistyössä Klinger //

Minä olin aikamoinen viherpeukalo muutama vuosi sitten. Hankin chilejä, paprikoita, tomaatteja, kaikenmaailman yrttejä sekä kasveja parvekettani koristelemaan. Pidin siitä, vihreydestä parvekkeellani. Minun pikkuinen viidakkoni, joka ei pelkästään näyttänyt mielestäni kivalta, mutta tarjosi minulle kesän mahdollisuuden ottaa ruokaa ja mausteita niinsanotusti "omasta pellosta poimittuna".


Parvekkeeni kesällä 2013
(kuva: Noora)

Olen jo pitkään pohtinut tekeväni myös tälle kesälle jonkunlaista parvekepuutarhaa. Tai sitten kesämökille kunnon palstatilaa ja sinne sitten. Siinä on vaan se huono puoli, ettei sinne pääse kastelemaan kasveja ihan niin usein jos me kaikki ollaan töissä kesällä. Joten siksi ehkä pähkäilen enemmän sellaisen pienen parvekepuutarhan perustamista!

Parvekepuutarhassa tavoitteeni on saada tuoreita yrttejä ruokapöytääni sekä vihreyttä ja hyvää tuoksua kotiini. Toivottavasti heti reissuni jälkeen kesätyökuviot alkaisi selvitä, ja pääsee suunnittelemaan tarkemmin tätä parvekepuutarhan tekemistä. Onhan kevät jo pitkällä!

Meinaatteko te lukijat tehdä jotain puutarhurointia tänä keväänä?
Mua kiinnostaa kuulla kovasti muiden parvekepuutarhureiden suunnitelmista! Heitä vaikka tonne kommenttikenttään sun vinkkisi ja suunnitelmasi :)


Sain käsiini Klingerin uuden E-kirjan nimeltään: Puutarhan ja parvekkeen hyötykasvit ja trendit.
Se on puutarha- ja parvekesuunnittelua käsittelevä opaskirjanen, joka sisältää mm. Katsaus puutarhatrendeihin, Kymmenen helposti kasvatettavaa hyötykasvia, Niksejä ja vinkkejä luomupuutarhanhoitoon, Tee se itse -projekteja ja tee perässä -ohjeet sekä Kotitarveviljely aloittelijoille.
  
Jos kirja alkoi kiinnostaa, mene osoitteeseen https://www.klingel.fi/puutarhaneuvonta-hyoetykasvit/ 
ja lataa kyseinen e-kirja ihan ilmaiseksi itsellesi! :)

2 kommenttia:

  1. Itse olen vähän koettanut miettiä, saisinko viritettyä parvekkeelle jotain yrttisysteemejä näätien ulottumattomiin. Meidän parveke kun on aika pitkälti näätien valtaama 😁 Sit pitäisi vaan vielä muistaa aina viljelmien kastelu, mikä etenkin helteillä on välillä se oma kompastuskivi viljelyhommissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ehkä enemmän näen ongelmaksi ne nääppäset kaivamassa kaikki mullat ympäri purkeissa, kuin sen kastelun unohtamisen ;)

      Mä näin joskus sellaisia seinälle laitettavia laattoja, missä oli reiät ruukuille. Se oli ihan nätti, vähä niinku kukkataulu. Kelasin että yrteille just sopiva! Ootko ajatellu semmosta? :)

      Poista

Jotain sanottavaa? Jätä kommentti tähän, kiitos. ❤